Volkswagen, de grootste autofabrikant ter wereld, gaat samenwerken met IOTA, de cryptovaluta die zich focust op het Internet of Things. Vooral zelfrijdende auto’s moeten op den duur gebruik kunnen gaan maken van Internet of Things achtige functionaliteit. Denk bijvoorbeeld aan volledig geautomatiseerd opladen, parkeren en onderhoud.
In onderstaande tweets is te zien hoe Johann Jungwirth, de chief digital officer van VW, in een presentatie laat zien dat Volkswagen samenwerkt met IOTA en welke voordelen dat heeft voor de fabrikant.
@Volkswagen supporting #IOTA as @JohannJungwirth points out in his keynote at #BCW18 about the digital mobility ecosystem pic.twitter.com/txVRQOwHLq
— Stefan Ferber (@Stefferber) February 21, 2018
Imagine every MaaS electric self-driving vehicle as entrepreneur with its own identity, wallet, autonomous pricing and payments for parking, charging, cleaning, maintenance, etc. I am a big believer in Distributed Ledger Technology and Decentralized Computing, esp. Tangle #IOTA https://t.co/wRLqAjo33S
— Johann Jungwirth (@JohannJungwirth) February 22, 2018
Zoals Jungwirth al aangeeft gelooft hij dus heel erg in gedecentraliseerde netwerken zoals blockchain en de Tangle in het bijzonder. De Tangle is een soort alternatieve blockchain waar IOTA gebruik van maakt. Deze heeft als groot voordeel dat hij, in theorie, enorm veel transacties per seconde aankan. Mocht je meer willen weten over IOTA en de Tangle, dan kunnen we je onze aparte post daarover aanraden.
In de toekomst zal er een zogeheten netwerk van machines zijn (Internet of Things > IoT). Hierin zullen machines autonoom waarde uit moeten wisselen met andere machines. Denk bijvoorbeeld aan een autonoom voertuig dat gaat tanken (opladen). IOTA wil de valuta van dit netwerk gaan worden.
Al met al klinkt dit nog als toekomstmuziek maar de ontwikkeling qua kunstmatige intelligentie en mechanische autonomie gaan ontzettend snel. Zelf rijdende auto’s bestaan bijvoorbeeld nu al en rijden al op de openbare weg. Dit had een jaar of 5-10 geleden niemand voor mogelijk gehouden. De kans is vrij groot dat we over een periode van 10-20 jaar naar een situatie gaan waarin een groot gedeelte van het wagenpark volledig autonoom is.
Volkswagen speelt hier dus nu al op in en wil voorop lopen als het aankomt op dit soort innovatie.
Geef een reactie