Het rebranden van cryptovaluta blijkt een populaire strategie te zijn in de huidige cryptomarkt. Crypto projecten proberen op te vallen als merk in het oerwoud van coins. Waarom komt het zoveel voor, waarom is dit (meestal) een succesvolle strategie en wat kunnen we leren van voorgaande crypto rebrandings?
Waarom rebranden cryptoprojecten?
Uit studies is gebleken dat het veranderen van de naam of van een logo een positieve invloed heeft op minder bekende merken. Voor grotere merken geldt juist het tegenovergestelde.
Het blijkt in ieder geval wel dat lang niet elke cryptocoin ook echt nagedacht heeft over haar eigen merk. Denk bijvoorbeeld aan een logo, een naam of een slogan. In sommige gevallen lijkt het er zelfs op dat deze facetten er aan de haren zijn bijgetrokken.
De techniek is voornamelijk leidend maar er wordt in sommige gevallen nog weinig nagedacht over de lange termijn visie van het merk. Kijk maar eens naar namen als Raiblocks, een nietszeggende naam (niet voor niets heet het nu Nano, wat beter past bij de visie van het project; kleine betalingen, snel etc). Nog een voorbeeld is Dragonchain, een project dat nota bene voortvloeit uit een gigantisch sterk merk: Disney.
Dragonchain focust zich op de zakelijke markt maar heeft een nogal kinderachtige naam en dito logo. Zo zijn er legio voorbeelden van generieke namen of varianten op iets met ‘coin’. Alleen al in de top 100 op coinmarketcap hebben 20% van de cryptovaluta’s het woord ‘coin’ in hun naam staan.
Merken moeten zich onderscheiden. Er zijn ontzettend veel cryptocoins en er komen er (bijna) dagelijks meer bij. Dit is waarschijnlijk ook een van de redenen waarom je zoveel rebranding evenementen ziet. Alleen al in de laatste weken zijn bijvoorbeeld Raiblocks, Lisk en (vanaf 26-2) Vechain voorzien van een nieuwe naam of logo.
Het beste voorbeeld van een goede naamsverandering
Een van de bekendste voorbeelden van een succesvolle naamsverandering is NEO. In juni 2017 kondigde het toen nog Antshares hetende bedrijf aan dat het verder zou gaan als NEO. Wat hierop volgde was een van de meest agressieve prijsstijgingen uit de cryptogeschiedenis, tenminste voor een coin die toch al enige naamsbekendheid en marktaandeel veroverd had.
Wij denken in ieder geval dat de kans vrij groot is dat er de komende weken en maanden nog volop naamsveranderingen en rebranding evenementen aan zitten te komen. Het is een effectieve strategie voor kleinere coins om naamsbekendheid te kweken en een volgende stap te zetten als het aankomt op marketing en strategie.
Geef een reactie